fredag 9. juni 2017

Australia dag 1 - Bangkok


Australia reise
Dag 1 - KRISTIANSUND OSLO BANGKOK
Pakket til kl 0230 og sov til 0430. I kofferten er det mye klær, kamerautstyr, ladere, sko og en stor sekk å fylle opp med noen minner fra Australia. Vekte Kjetil 0435 som kjørte meg på bussen kl 0510. Vi reparerte sekk og lo litt over en tynn og altfor brei aluminiums tape vi lappet noen revner i sekken med. Pakksekken er en Randonee sekk med drikke- og bæresystem for toppturer på ski. Regner kanskje med at den kommer til å vekke litt oppsikt i Australia. For hva slags sekk kan det der være, og hva er alle disse lommene til, hempene og denne metall kroken festet til en elastisk strikk god for? Vil noen skateboardere eller surfere bli såpass nysgjerrig på temaet at det tenner drømmer om å ri vann i krystallisert form. Det er kanskje de virkelig store bølgene? Den enkle tilgangen til de høye toppene og enorme snømassivene i Møre og Romsdal vinterstid matches ikke av mange. Kanskje med splitboard? Mens tankene kretser rundt fremtidige samtaler i Australia, blir jeg vekt til virkeligheten av en skarp kommando fra en eldre dame i kontrollen på flyplassen. Hun viser meg den nylappa sekken min. Du blir med meg, sier hun med en bestemt mine og et blikk som sa mistenkt. Hun leder an og jeg resonerer med at det kanskje er tapen eller noe, aluminium gir kanskje utslag? Mister håpet da hun drar meg inn å et lukket siderom bak et forheng og smeller på seg to gummihansker. Hun iaktar meg interessert. Bildene jeg får i hodet nå er ikke akkurat så fornøyelige. F...tenker jeg. Har hørt om at slikt kan skje på vei inn fra Thailand, men aldri på vei ut av Norge? Hun sprekker opp i et smil da hun forstår hva jeg tenker. Jeg skal bare ha på meg hansker for å gå igjennom sekken din litt sammen med deg. Jeg pustet ut, og merket først da at jeg hadde holdt pusten ganske mye lengre enn normalt. Hun som gjennomlyste sekken din sier at det er en saks der, kjenner du til det? Jeg sier som sant er, at nei jeg har ikke pakket med meg noen saks i håndbagasjen? Hun leter litt nederst i sekken og drar frem et førstehjelps sett som skjuler seg i den nederste lommen i sekken.Den vart med på Pyttegga sist mandag, og gjenglemt i en egen lomme. Heldigvis er den så liten at den går igjennom og vi kan avslutte samtalen med ønsker om god tur, og god dag. Den røk forøvrig ut i Bangkok. Vel oppe i lufta ser jeg ned på fylket. Under oss bader de snøkledte fjelltoppene i morgensola. Det er nesten så at jeg angrer meg.
Fremme på Gardemoen leter jeg litt etter et egnet sted å vente i 6 timer. Jeg stopper innom sjømat restauranten og velger ut en lekker landgang sandwitch med reke, laks og krabbe. Etterpå slentrer jeg til seksjon for utenlandsflyvninger. Der finner jeg en sportsbar som reklamerer med sykkelsport og tennis på storskjerm. I mitt litt friske antrekk med lave lette fjellsko, olabukse, t-skjorte og ullgenser, ser jeg fort at jeg er kommet feil. Dårlig sikt og min noe moderate alkoholpolitikk setter et punktum for besøket, så jeg går videre til andre siden og finner en akvevitt bar. Jeg spør om det er greit å sitte der med bare vann, kaffe og en “grønnkledt” profil? Vel, sa hun, jeg kunne sitte der. Og slik vart det. Jeg spør to skjeggete og veltrente ungdommer ved siden av om de kan tenke seg å passe bagasjen min litt? De krever bestemt en øl hver for oppdraget, men gliser fort bredt av den spøken. Det skulle de jo naturligvis gjøre helt gratis, slik er det jo gjerne her til lands. En liten plan klekkes ut der og da ettersom jeg liker å dra en spøk tilbake, og sjedent noe forsvinner. Jeg legger derfor igjen mobil, betalingskort, billett og pass helt åpent på bordet og spaserer litt travelt forbi karene som nå tydelig veksler høybrynte blikk. Når jeg kommer tilbake rett etterpå går jeg med en litt bortskjemt mine forbi de to. Ja, jeg ikke så mye som ser på de og sier ikke engang takk for hjelpa. Ikke så lite frekt av meg i grunn! Alt av bagasje er selvfølgelig fortsatt på plass. Jeg reiser meg, tar med kaffekoppen og slentrer likegyldig forbi og henter påfyll. Samtidig bestiller jeg to øl og ber servitøren bringe den til de to karene som hjalp meg med å passe på bagasjen. Jeg returnerer med kaffekoppen og overser et nikk fra han ene glatt. Rett etterpå kommer servitøren med to øl. Begge to knekker sammen i høylydt latter, mens jeg ser litt til siden med en uskyldig og lur mine. Alt som kan ende i en god latter er av det gode, tenker jeg inni meg fornøyd.
Litt senere er tiden kommet for å forlate restauranten med en hilsen til personale og de karene i baren. Jeg går mot seksjon F, en litt avsides lomme på gardemoen. Jeg må først igjen ikke bare en, men to pass og billett kontroller før vi omsider slipper inn på flyet. Som vanlig blir jeg som eneste mann tatt til siden og denne gangen fordi jeg skal helt til Brisbane, og må få en ekstra valideringsrunde med stempel og gud vet hva. Når jeg enrer flyet skjønner jeg at dette kanskje er en flytur litt utenom det vanlige. I et bredt inngangsparti med utsmykninger, møtes vi av to flyvertinner hvis antrekk og utseende leder tankene hen til modeller i den mest kostbare delen av moteverdenen. Vel inne i flyet ser litt overrasket at det er ni seter i bredden, satt opp i sett på tre. Det er faktisk god beinplass også og foran meg, i ryggen på hvert set er det en fjernbetjent 10,5” skjerm med assortert utvalg av musikk og filmer, samt et USB ladeuttak. Positivt overrasket over komforen på turen, selv om jeg er på vanlig turistklasse. Maten var også god, selv om hun utbrøt at de dessverre var tomme for alt annet enn potetstappe med en relativt vellaget stroganoff og ostekake som dessert. To av mine absolutte favoritter, er jeg heldig eller hva? Kjeks og ost, vann, juice og kaffe som drikke senket ikke akkurat terskelen for de stakkars flyselskapene som skal ta seg av turen videre. Wirkola, noen som faktisk har prøvd å hoppe etter han?
Da er jeg vel fremme i Bangkok, det har ikke skjedd så mye så langt, så dette vart mest bare en status oppdatering. Her er det MYE av alt og ikke minst STORT og ikke minst folketomt. Tidlig på morgen her nå, og straks går flyet til Brisbane! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar