lørdag 17. juni 2017

Australia dag 8 - Tattoo, 3 cops and under suspicion


Australia dag 8
Tattoos, 3 cops and under suspicion

I dag var det bokstavelig talt hett. Som i 30c. Altfor varmt for et polarmenneske. Fikk luftet sykkelen litt og bestemte meg for å få den slangen tatovert på arma. Nå får bakholdsangrep eksperten, den stripete tigeren, møte sin partner in crime, slangen, en twofaced kamuflasjespesialist. Mester i "the art of deception". Fine typer jeg har på hver arm. Etterpå er jeg på singletjakt. Det lekker litt blekk fra hver arm, så singlet er igrunn eneste smarte valget for meg nå.
I en butikk for sportsklær ser jeg en grønn singlet for det nasjonale fotball laget. Deres form for fotball minner mest om rugby og er veldig fysisk krevende. Jeg tar med meg en som et minne herfra, fin å jogge i tenker jeg. Kommer i snakk med betjeningen, det viser seg at hun er soldat frue og at mannen hadde tjenestegjort i flere perioder i regulær krig.
Vi kommer inn på temaet kriminalitet og hun sier at jeg skal passe meg for Arboriginalene, mange av de som oppholder seg i sentrum er alkoholikere og vil helst robbe folk og drikke opp pengene.
Jeg forteller om Brisbane, og min tur i parken der. Det slår meg hvor sårbare urbefolkningen er, og da for alkohol. For min del kunne det ha vært forbudt, men hun stanset meg og sa at hvis det skulle være slik at vi forbyr alt mulig, kunne vi egentlig bare forby å leve livet mens vi lever. Vi blir enige om at å finne en balanse er bra.
Etterpå fortsetter singletjakten, og jeg finner en klessjappe der musikken oser av antiamerikanisme: Im afraid of Americans rocker en stemme, mens en t-skjorte med f.. Donald Trump henger ved inngangspartiet. De prøver først å pushe på meg noen singletter som har altfor god plass over brystet. Nei, de har ikke noe annet sier den ene betjenten. Jeg skal til å dra da den andre betjenten plutselig sier de kanskje har noen andre singleter likevel. De jobber i team for å bli kvitt litt ukurante klær med andre ord. Smart, men ikke særlig kundevennlig.
Hun tryller frem flere, og jeg forlater lokalet med 2 singletter. På en tredje butikk finner jeg meg en langermet sort blekklekasjesikker North face t-skjorte. Lite visste jeg hvilken viktig rolle den skulle få spille senere på kvelden.
Jeg stopper innom et reisebyrå. Vi blir sittende en halvtime over stengetid, og hun ler hele tiden. Hun spør etter navnet mitt og om jeg skulle ut i kveld? Dama både ser og høres ut som Tulisa Contostavlos. Jeg spør aldri om navnet hennes. Glemmer det helt, hun var altfor ung og fin for meg uansett, tenkte jeg, og får litt tilløp til latterkrampe av det etterpå. Ingen skal si at jeg er på hugget akkurat.
Jeg vender snuten til hotellet,  og sover litt på senga der. Arma er nå tullet inn i en blå håndduk for å berge laken fra sort blekk. Jeg våkner til liv i 1 tia, dusjer, drar på singlett,  og tenker at dette kan bli en bra kveld. På veg til utestedet stopper jeg ved en skateboarder og tipser han om splitboard. Han hadde aldri hørt om det før. Jeg er ærlig og sier det som det er. På en bølge får du max 25-30 km/t i kanskje 1 min. Noe lignende på et skateboard. Men i fjellet, kan du flyte på snø i nær 70 km/t. Og de beste enda fortere. Men ikke bare farten er større, flyten, rytmen og følelsen er nydelig, og naturen du omkranses av er fantastisk. Han er definitivt interessert og søker det opp. Litt dyrt sier han, mens jeg trøster han litt med at det i grunn er en billig hobby. En del andre kjøper seg hytte eller båt til flere millioner. Dette er bare peanuts, og for meg er dette kanskje 10 ganger så morsomt. Dessuten holder du deg i form, jeg sykler, løfter litt vekter og jogger nesten hver dag for blant annet å kunne nyte denne fine interessen til fulle.
Jeg kommer glad frem til utestedet, parkerer mc'n og skal til å tre av i singlet, sort stretchbukse og to nyervervede tatoveringer. Det føles riktig bra? Men det er nå kveldens drama starter. En politibil bryter fluktlinja mi og ut kommer det hele tre betjenter. De vil vite om jeg er full? Eh..nei? Sier jeg litt forvirret. Jeg blander aldri alkohol og kjøring sier jeg med selvsikker stemme. De ser ikke særlig overbevist ut. Ja, fin sykkel du har, den går vel litt vel fort, eller hva? Vel..ikke den raskeste sykkelen jeg har kjørt, men for meg er image og lyd helt perfekt, sier jeg litt unnvikende. Kjenner jeg er litt i forsvar nå. Vel, uansett: du må blåse i denne for oss. Han lekser opp en lang remse med fremgangsmåte, mens han andre sier mine rettigheter. Jeg tror de kanskje på alvor tenker jeg er tungt kriminell? Jeg er kanskje muligens i trøbbel. Jeg bestemmer meg for å bistå disse karene på beste vis og trekker pusten og blåser så lenge i dette apparatet at han må be meg slutte. Litt stolt og spent venter jeg på resultatet som jeg aldri får vite. De ber meg ta det rolig. Hva har jeg gjort galt, tenker jeg for meg selv, og kan ikke annet enn å le da jeg krysser gata.

Ca 50 festkledde har fulgt dramaet med interesse. Uheldig han der også, tenkte kanskje noen. På vei inn blir jeg stoppet av en vakt. Igjen, hva i all verden er det nå da, nå er jeg faktisk litt irritert. Sorry mate, no singlet, only t-shirt with sleves allowed. Jeg klarer knapt oppfatte det han sier. Jeg peker på tatoveringene, sier kort at singlet er eneste rette for de er helt nye og lekker litt blekk. Han gjør seg litt morsk. Sorry, these are the rules on fridays and saturdays, sier han. Jeg prøver å gi mannen 50 dollar for å slippe meg inn som jeg er. Han begynner å le. Nei, sorry du må skifte. Noe slukøret vender jeg snuten mot hotellet for å finne t-skjorte med ermer. På veien passerer jeg skateboarderen, og legger merke til at han har en rad av lysdioder som blinker med forskjellige farger under brettet mens han skater.
Han blir vel straks stoppet av politiet han også: for ordensforstyrrelse, tenker jeg litt oppgitt og smiler for meg selv.
Så går turen tilbake, denne gangen med langermet t-skjorte og uten promillekontroll. Jeg betaler, skal til å tre inn, men blir nok en gang stoppet av en vakt. Hva f.. er dette? Han sier ikke noe, bare stenger veien for meg. Han er den bredeste og største arboriginalen jeg noensinne har sett. Han sier noen kommandoer over skulderen min til noen andre, og retter omsider oppmerksomheten mot meg. Har du betalt? Sier han bryskt. Ja, nå nettopp, jeg viser stempelet. - pay again!, sier han gravalvorlig og gir meg et kaldt blikk. Så sprekker han opp i et smil, og klarer å presse frem en liten latter. Jeg bare tuller litt med deg, bare kom igjen sier han. Vel inne går jeg inn på badet, ser meg i speilet. Hva er det som skjer, tenker jeg bare og kan ikke annet enn å le av alt oppstyret. På automaten utenfor står det: 31500 $ i bot til den som kjøper røyk til noen under 18 år. Det er ca 180 000 NOK. Disse folka kødder ikke rundt, for å si det på den måten. Senere får jeg vite at de for 20 år siden innførte strikte regler og kleskoder for å få slutt på mye slossing og bråk ved utesteder etter stengetid. På vei hjem etter en ellers fin kveld ser jeg en lang kø ved pizzaslice utsalget rett ved utestedet. Ikke mye som slår en god pizza, tenker jeg fornøyd.        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar