fredag 16. juni 2017

Australia dag 7 - The great barrier reef

Australia dag 7 
The great barrier reef

I dag gikk turen til revet - som strekker seg langs østkysten av Australia. Du må fly i flere timer for å dekke hele lengden av det. Det er så stort at det kan ses helt fra verdensrommet.
Forventningene er avstemt men litt dempet. Fordi om noe er stort er det ikke ensbetydende med at det er bra. Jeg lurer på om kanskje et dagscruise som dekker 3 dykkesteder kan være noe for meg. Guiden som sendte meg på barnecruise til Fritzvor Island prøver å selge inn et der alt dreier seg om trivsel, ro, lange pauser og masse god og fin mat. Jeg ser litt forvirret på henne: det står en sports  mc med mer enn 100hk rett utenfor og hun vet jeg kom med den. Jeg overhører hennes innsalg av trege cruisebåter med små båter med glassbunn Til forskjell fra mange andre firma dreier det seg om å komme fort på plass og få opplevd mye på kort tid. Perfekt for meg tenker jeg og må bivåne hennes fornærmede ansiktsuttrykk da jeg overhører det hun selger inn og faktisk velger det jeg tror er best for meg. Hun nærmest hamrer inn bookingen i pc’n og forklarer profesjonelt og følelsesløst hvor jeg skal møte og når. Stemmen er kald og blikket som is. Kanskje hun er halvt norsk, tenker jeg og smiler nytteløst. Dagen starter med å møte i en stor booking hall. Det et kanskje 16 forskjellige mottak der turister fra hele verden dirigeres ut på piren til rett båt. 

Vel på plass inne i båten finner jeg en plass rett ved siden av et hyggelig kinesisk par. Vi kommer i snakk, og de forteller at de er på bryllupsreise. 15 dager er alt de har til rådighet. Mannen viser frem bilder fra Kina og bryllupet, jeg noen fjellbilder og filmer fra Møre. Jeg gir han noen tips til aktiviteter og utesteder i Cairns siden de er nydelig ankommet. Han syntes utestedet virket aller mest spennende tror jeg. Hygglig par.
På første dykkested er vi ved et lite rev som har et yrende liv. Marine planter i strålende farger og fisk overalt. Nydelig, og tenker jeg har sett mye. Men neste stopp er helt fantastisk. Får sett store konkylier, all slags fiskeslag og revhai. Så mye liv på dette stedet, som bare strekker seg videre. Helt utrolig. Jeg svømmer avgårde, og de ombord i morskipet bestemmer seg for å redde meg. Jeg prøver å si at jeg ikke trenger å reddes, men min redningsmann insisterer. Vel tilbake stikker jeg av igjen. Denne gangen holder jeg meg litt nærmere båten. Kan anbefale turen til Quicksilver group, Silwerswift er raske båter som tar deg lagt til havs og du får opplevd masse på kort tid. Men vær sjøvant, noen vart litt sjøsyke og fikk turen spolert.
Videosnutt fra turen her 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar