onsdag 14. juni 2017

Australia dag 5 - Tablelands & Fritzroy Island

Australia dag 5
Tablelands & Fritzroy Island
For en fantastisk dag det har vært. Bikker utslitt til sengs etter mange synsinntrykk og opplevelser.
I dag handlet det om å utforske Cairns sitt helt unike omland. Etter en solid frokost på hotellet, starter jeg grytidlig på sykkelen. I dag skal jeg rekke mye, både mc og dykking. Og for en eventyrlig dag det vart! 😀 Turen går gjennom flere nasjonalparker, regnskog og et område som kalles Tablelands. Det er et utrolig fruktbart område. Det føles som å kjøre i England og Afrika samtidig, fordi kulturlandskapet, infrastruktur og hus er britisk, mens klimaet er tropisk. Klatreetappen opp til høylandet er litt spesiell, det er en krokete og litt utfordrende vei som Ducatien mestret helt utmerket. Litt spesielt er de store flokkene med papegøyer som flyver over meg på turen. Det hele tok meg ca 4-5 timer. Ruten gikk i en løkke fra Cairns-Yungaburra-Mareeba-Kuranda-Cairns. Barron falls er vel verdt et besøk for å få opplevd regnskog og fossefall.

Deretter var det bare å haste videre til neste tur, ut på en fridykketur til Fritzroy Island. Denne øya er en perle av en øy, ute i havet med opparbeidet fasiliteter. Man kan bo der, men for meg handlet det mest om å få tatt et lite dykk.
Livet i havet her er svært rikt, utrolig mye fisk og marine planter å se.

Avsluttet dagen på det som så ut som et bra sted, Bushfire grill og stek i hjertet av Espanande, Cairns. Det var etter sigende fantastisk god grill mat der og svært høy standard, så jeg bestilte indrefilet av svin. Det har jeg til dags dato aldri likt, så dersom disse ikke klarer å få det til å smake godt, er det ikke håp. Tilbehøret smakte fantastisk, men filet av svin smaker fortsatt grusomt. Grillet og tilberedt av mesterkokker eller ei. Kostbar lekse lært. Fileter må for meg komme fra dyr som har fire mager og rauter. Da kan det vel ikke bli bedre?

Dagen oppsummert i en kort filmsnutt her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar