tirsdag 13. juni 2017

Australia - dag 4 Cairns


Australia
Dag 4 - Cairns
Sånn kan det gå. Et øyeblikks uoppmerksomhet og man befinner seg på et fly på vei til Cairns. Jeg legger et kaldt og regnfullt Brisbane bak meg. Ved siden av meg på et stappfullt fly sitter Australias variant av Lothepus. En ekte høylydt trucker med flyskrekk. Han snakker høyt til en flyvertinne om feil på brettet, det skrangler og er ikke helt tight påpeker han. En pent antrukket flyvertinne nikker og ser ikke helt upåvirket ut av mannens krav til orden i maskineriet. Hun kanskje ikke helt rett kledd til å få sveiset fast greia igjen. Iallefall ikke i det antrekket. Jeg tenker litt tilbake på da jeg skulle sette opp garasje og naboen påpekte at det er noe som heter diagonaler. Og at de bør stemme. Litt direkte og uten filter gjør meg trygg, så jeg kommer litt i snakk med mannen. Det er 5 gangen han flyr sier han. Og han holder på å dø av skrekk. Jeg setter på et søk etter felles interesseområder som kan dempe den tydelige angsten han fikk utløp for litt før. Fikk treff på fiske. Jeg graver, spør og snakker derfor mye om fisk under landing, og han ler hardt av mine forferdelige strektegninger.  Jeg prøver å tegne en kjent australsk matfisk på mobilen, som jeg har sett på Discovery. Tra- et eller annet, sier jeg. Og mens han tenker på hvilken fisk det kan være, var snart turen over. I det vi lander utbryter han Trevally! Mysteriet er løst og angsten glemt i samme øyeblikk. Hyggelig fyr, og helt sikkert full av historier og kunnskap om fiske fra tiden som guide på fiskebåt utenfor Townsville. Favoritten hans var alt av fisk, sa han. Han grillet og likte det meste, også revhai smakte godt kunne han fortelle. Jeg blir vel neppe å fiske her, men jeg skal prøve å få fridykket litt i Great Barrier Rief, verdens største korallrev. Etter landing tar en Indisk drosjesjåfør meg til Holiday Inn. Midt på treet prismessig og sentralt, og rett ved handlegata Espanade som Lothepus sa. Det vil si, helt til jeg kom i snakk med resepsjonisten. Alt gikk bra helt til han prøvde å si navnet mitt. Han lo litt da jeg sa det slik det skal sies. Jeg tenkte på da jeg var i Afrika og prøvde å uttale de navna derifra, og sa trøstende til han at jeg også bomma på navn da jeg var i Afrika. Han smilte frem til da, men plutselig stivna smilet hans, for han var jo nettopp derifra. Han tok det litt personlig, for plutselig gikk prisen gikk opp med ca 50 dollar. Oh, Im sorry sir, we only have the rooms with kingsize bed free. My bad. Nei, tenkte jeg innbitt for meg selv, det var my bad. Han holdt minen urimelig godt synes jeg. Umiddelbart etter innsjekk gikk turen til Mike's mc utleie. Han hadde virkelig en sjelden godbit på lur. I butikken blant alt nytt sto en ducati 2004 mod. Eieren hadde kjøpt den til sin private samling, og egentlig ikke planlagt å leie den ut. På grunn av plassmangel og med et tungt hjerte kom sykkelen til utleie likevel. Den er i prima skikk og rumler gromt som en Italiensk Ducati skal. En litt uvanlig kombo med italiensk dynafit sekk og skalljakke til. Sekken og jakken er skapt for litt fart så det passer kanskje godt sammen. Vel, uansett, det var strålende vær her i dag, og stemningen er sånn passe avslappet og lat her. Nesten for avslappa. Savner Brisbane litt likevel kjenner jeg. I morgen blir det forhåpentligvis tid til MC tur til Table lands. Her i Cairns er det fjell på over 1600 meter, og som fjellglad nordmann føler jeg meg litt mer hjemme her, kjenner jeg. Da nærmer kvelden seg og jeg blir å lufte sykkelen en tur før kvelden er omme. Når den slutter vet jeg ikke, men de varte iblant lenge da jeg var i Afrika. Det var rolig ute og lite folk i gatene. Jeg endte selvfølgelig opp med å spise en pizza på det etter sigende, beste stedet i byen, Rattle and hum pizza. Og for en Pizzaovn de hadde der. Bunnen var flortynn, og tilbehøret litt spartansk men akkurat passe nok til at det balanserte godt med deigen. God og solid italiensk pizza. Jeg savnet dipp til. Det er pizzarestaurater overalt her, så det er tydelig de elsker pizza. Og hver morgen, grytidlig, er de ute og jogger og trener. Folk her er sporty, lekne, åpne og blide. Glad i natur, dyreliv og pizza. Her kunne jeg faktisk ha tenkt meg å bodd lenge 😀


        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar