mandag 19. juni 2017

Australia Dag 10 - Foto og matsafari i Cairns omegn

Australia Dag 10
Fotosafari Cairns omegn
Tok en rolig dag.
Startet som alltid dagen med en aldeles nydelig frokost. De lager en god frokost her på hotellet synes jeg. Spesielt utmerker kaffemaskinen seg, en sofistikert sak som både buldrer,  brummer, steamer og hveser for å lage noe som jeg synes smaker kaffe latte, white coffe kalles det.
Ellers har dagen gått til å få litt ekspertuttalelser på tatoveringene og ideer til eventuelle endringer. Litt praktisk rundt dette med å få betalt en parkeringsbot jeg fikk, enda jeg fulgte anvisningen til både reisebyrået og en lokal vakt. Det lå en lapp på sykkelen da jeg returnerte etter revdykk. Uansett, nå er den betalt. Etterpå var det tid for mc og fotosafari med Nikon P900. Dette er et fantastisk kamera, og jeg ser frem til å få brukt det på naturfoto. Det har en 2000mm optisk linse, og 8000mm digital. Det er en helt utrolig kraftpakke. Spesielt egnet til å ta helt spesielle utsnitt, eller slikt som fugler og dyreliv der det ofte er snakk om litt lang avstand til motiv. Her er et bilde tatt med 2000mm tele, en avstand der jeg ikke en gang med blått øyet klarte å se at noen var ombord i båten.

Cairns blir litt livløs når det ikke er flo, anbefaler derfor å sjekke tidevannstabellen før dagstur dit for å få sett havna på sitt beste.
Litt fra Cairns om omegn her.

En liten matsafari i Cairns:
Warning: Den som ikke liker Italiensk mat kan slutte å lese nå.
Pizza slicene ved Gilligans var for meg veldig gode. Spesielt utmerket den med skinke og ananas, så snart den fikk litt hvitløksdressing og krydder på.
Prøvde også en pizza ved Kinoen i sentrum, 300°. Hyggelig personale, og enkle fine lokaler. Jeg plukker ut en biff og blåmuggost pizza. Med en mild hvitløks thousand island majonesdipp på vart den helt fantastisk nydelig. Jeg fikk snøvlete stemme og lett slagside. Så mett at jeg sovnet med skam å melde i kinoen til filmen rett etterpå.

De har fantastisk is her i Cairns. Jeg fant tilfeldigvis ved den innbydende havnegata espanade, italiensk is slik bare italienere kan lage den. Stedet heter Cappricio.
Det er metervis med forskjellige smaker og ulike sorter is. Betjeningen anbefaler vanilje. Litt kjedelig, tenker jeg, men må straks angre. Vanlig vaniljeis og sort kaffe vart en ren åpenbaring. Denne klassiske enkle kombinasjonen har for meg aldri smakt bedre. Isen er rett og slett utrolig god. Perfekt konsistens og rik på vaniljesmak, blandet med en nydelig sterk sort kaffe. Is vil aldri helt bli det samme igjen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar